• DSC_2538.jpg
    http://www.obsdebundeling.nl/images/ju_cached_images/DSC_2538_fdca390d911cdf1991971d7215632561_90x50.resized.jpg
  • www.obsdebundeling.nl_001.jpg
    http://www.obsdebundeling.nl/images/ju_cached_images/www.obsdebundeling.nl_001_bc8bac42565fc345c380326a1bb63c3b_90x50.resized.jpg
  • www.obsdebundeling.nl_002.jpg
    http://www.obsdebundeling.nl/images/ju_cached_images/www.obsdebundeling.nl_002_658023732c1043b9ffeb15d231241d5d_90x50.resized.jpg
  • www.obsdebundeling.nl_003.jpg
    http://www.obsdebundeling.nl/images/ju_cached_images/www.obsdebundeling.nl_003_1afb4780ee98fc579100205b06ed45aa_90x50.resized.jpg
  • www.obsdebundeling.nl_004.jpg
    http://www.obsdebundeling.nl/images/ju_cached_images/www.obsdebundeling.nl_004_dd5e502efac4b90d71184017c96def95_90x50.resized.jpg
  • www.obsdebundeling.nl_005.jpg
    http://www.obsdebundeling.nl/images/ju_cached_images/www.obsdebundeling.nl_005_93863f2297d422cd17a9fcd3f2762f21_90x50.resized.jpg
  • www.obsdebundeling.nl_006.jpg
    http://www.obsdebundeling.nl/images/ju_cached_images/www.obsdebundeling.nl_006_7f575fee2054a73f739f3c9f95c23bf9_90x50.resized.jpg
  • www.obsdebundeling.nl_007.jpg
    http://www.obsdebundeling.nl/images/ju_cached_images/www.obsdebundeling.nl_007_50de0919c133d3dcc9a3ec86bad6d017_90x50.resized.jpg
  • www.obsdebundeling.nl_008.jpg
    http://www.obsdebundeling.nl/images/ju_cached_images/www.obsdebundeling.nl_008_0be635442bb91b6d84e81edc0c725635_90x50.resized.jpg
  • www.obsdebundeling.nl_009.jpg
    http://www.obsdebundeling.nl/images/ju_cached_images/www.obsdebundeling.nl_009_310be41bf823356eeff1ab5909a85fcf_90x50.resized.jpg
  • www.obsdebundeling.nl_010.jpg
    http://www.obsdebundeling.nl/images/ju_cached_images/www.obsdebundeling.nl_010_1ec72eb19236233de84629aa498a44b2_90x50.resized.jpg
Grotere letters

Ontwikkeling en reflectie
Reflecteren (een Dalton kernwaarde) is essentieel als het om ontwikkeling gaat. Bij De Bundeling krijgen kinderen stapsgewijs regie over hun eigen leer- en groeiproces. Ze leren nadenken over hun eigen gedrag en eigen werk. Samen met de leerkracht reflecteren ze op een volbrachte taak. Was je inschatting vooraf juist, te licht of te zwaar? Dat begint al gelijk in groep 1/2 waar kinderen leren werken met een planbord met 3 taken voor de hele week. Als het eens niet gelukt is, kijkt de leerkracht samen met het kind wat er nodig is zodat het die week erop wel lukt. Zo wordt geleidelijk de vaardigheid in het zelfstandig werken en het samenwerken opgebouwd. Reflecteren is daarbij onmisbaar en vindt op elk niveau plaats: zelfreflectie, reflectie tussen leerlingen onderling, tussen leerlingen en leerkrachten en andersom. Overigens reflecteren leerkrachten ook op hun eigen handelen en vinden er regelmatig reflectiegesprekken plaats binnen ons team.

Effectiviteit
Dalton is een manier om effectiever te werken. Onderwijs heeft een brede functie en behoort kinderen ook cultureel en moreel te vormen. Hierdoor worden ze zelfredzaam en sociaal verantwoordelijk. De Bundeling is daarom gericht op een effectieve inzet van tijd, menskracht en middelen. Mede daarom geven we leerlingen verantwoordelijkheid. Als leerlingen de ruimte en verantwoordelijkheid krijgen om taken zelf in te plannen en uit te voeren, is het onderwijs aantoonbaar effectiever. Deze leerlingen worden immers van binnenuit gemotiveerd.

Ontwikkeling volgen
Bij De Bundeling volgen we de ontwikkeling van kinderen nauwgezet en we gaan regelmatig na of kinderen voldoen aan de verwachtingen die we hebben van hun ontwikkeling. In de onderbouw bespreekt de leerkracht dit met ouders aan de hand van een persoonlijk portfolio (rapport). Vanaf groep 3 spreken we met de kinderen én de ouders. In de bovenbouw werkt elk kind met een pop (persoonlijk ontwikkelingsplan) waarin het met zelf geformuleerde doelen aan de slag gaat. Aan de hand van het portfolio wordt verslag gedaan van de voortgang, de sociaal emotionele ontwikkeling en de resultaten van kinderen. Lees meer over ontwikkeling en resultaten in onze schoolgids. Heb je tussendoor vragen over de ontwikkeling van je kind? Na schooltijd is er altijd ruimte om even met de leerkracht te praten of een afspraak in te plannen.

* Sommige teksten rondom de kernwaarden zijn afkomstig van de Nederlandse Dalton Vereniging

Zoek op de website

obs de bundeling op facebook